Guide til Google Søgeoptimering

Er du i tvivl om hvad det kræver for at komme op på de første sider af Google? Så kan du læse mere i denne guide der fortrinsvis tager udgangspunkt i Google Søgeoptimering.

Søgemaskineoptimering handler ofte om at lave små ændringer til mindre dele af dit websted. Når man ser på hver enkelt del individuelt, så kan man godt tænke ”det her nytter da ikke noget”, men når man samlet set optimerer og kombinerer dem med hinanden, da vil de have en mærkbar indvirkning på din hjemmesides synlighed i de organiske søgeresultater.

Søgemaskineoptimering påvirker kun organiske søgeresultater, ikke betalt eller “sponsorerede” resultater såsom Google AdWords.

 

Googles egne optimerings forslag

google søgeoptimeringI denne guide, vil jeg komme ind på hvilke områder Google selv påpeger, som vigtige når du skal lave Google søgeoptimering. Jeg tager derfor udgangspunkt i Googles egen ”Search Engine Starter Guide”, der omhandler de mest gængse og nødvendige optimerings-dele.

Selvom du er SEO nybegynder eller garvet hjemmeside ejer, da er du måske allerede bekendt med nogle af de emner i denne Google søgeoptimering´s guide, fordi de er væsentlige ingredienser for en hjemmeside, men vi vil gennemgå dem alle kort, så du er bedre rustet til at optimere din hjemmeside.

Inden vi går i gang, da vil jeg påpege, at Google selv fortæller; at du skal bygge, optimere og basere dine beslutninger på ”hvad der er bedst for de besøgendes på dit websted”. Brugerne er de største forbrugere af dit indhold og bruger søgemaskiner til at finde dit ”arbejde”, dvs. fokus på ikke brugervenlige og usynlige tweaks, for at få bedre placeringer i organiske resultater – kan resultere i den modsatte effekt, altså tabte placeringer.

 

Google søgeoptimering – Trin for Trin

  1. Skab unikke, præcise sidetitlerSidetitler

Sidetitler er et yderst vigtigt aspekt af Google søgeoptimering, og søgeoptimering i det hele taget.

  • Vælg gerne en kort titel, der effektivt og præcist fortæller om emnet for sidens indhold.
  • En Titel tag fortæller både brugere og søgemaskiner, om hvad emnet på en bestemt side er.
  • Hver af dine sider bør ideelt set have en unik titel-tag, som hjælper Google med at forstå, hvordan siden adskiller sig fra de andre på dit websted.

Undgå:

  • At vælge en titel, der ikke har nogen relation til indholdet på siden.
  • Vage titler som “Untitled”, ”Forside” eller “Ny side 1”.
  • For lange titler, hvis din titel er længere end 60 tegn lang (inklusiv mellemrum), da vil Google kun vise en del af det i søgeresultatet.
  • Uhensigtsmæssig brug af unødvendige søgeord i den titel tag.

 

  1. Brug meta ”Beskrivelse” tag

En side beskrivelse meta-tag giver Google og andre søgemaskiner en oversigt over, hvad din side handler om, og er derfor yderst vigtig når vi snakker om Google søgeoptimering.

  • Skriv en beskrivelse, der både kan informere og interessere brugeren, hvis de ser din beskrivelse meta-tag i et søgeresultat.
  • Skriv en unik beskrivelse meta-tag for hver side, dette hjælper både brugere og Google.

Undgå:

  • Beskrivelser der er længere end 156 tegn, inklusiv mellemrum. Da Google normalt ikke viser længere beskrivelser i søgeresultater.
  • At skrive en ”beskrivelse” meta-tag, der ikke har nogen relation til indholdet på siden.
  • Generiske beskrivelser som “Dette er en webside” og lignende.
  • At udfylde beskrivelsen kun med nøgleord/søgeord.
  • At kopiere og indsætte hele indholdet af siden i beskrivelsen.
  • At bruge den samme beskrivelse på alle sider på dit websted.

 

  1. Forbedre strukturen i dine web-adresser

At skabe en god url-struktur, kan både hjælpe din side med at blive indekseret, og det kan også skabe venligere webadresser for dem, der vil linke til dit indhold. Besøgende kan nemt blive skræmt af ekstremt lange og kryptiske webadresser, der indeholder få genkendelige ord.

  • Lav webadresser med ord, der er relevante for dit websteds indhold. Det giver dine besøgende et bedre overblik over side strukturen, og det kan hjælpe med Google forståelse af indhold og indeksering.
  • Brug en mappestruktur, der organiserer dit indhold godt, og gør det nemt for de besøgende at vide, hvor de er på på dit websted.

Undgå:

  • Lange URL’er med unødvendige parametre og sessions-id’er, samt uforståelige tegn
  • Generiske side navne som “side1.html”
  • Overdrevent brug af søgeord i URL som f.eks.: “fodbold-kort-fodbold-kort html”
  • Mappenavne, der ikke har relation til indholdet.
  • Have ”dybe” undermapper som “… / kat1 / kat2 / kat3 / dir4 / dir5 / dir6 / side.html”.

 

  1. Gør navigation nemt

Navigationen på en hjemmeside er yderst vigtig, da en god navigation kan hjælpe de besøgende med hurtigt at finde det indhold, de ønsker. Det kan også hjælpe søgemaskiner med at forstå, hvad indhold der er vigtigt. En side der ligger dybere og længere fra forsiden (page level 1, 2, 3), anses ofte som mindre vigtig end dem der ligger lige under forsiden.

  • Gør det så nemt som muligt for brugerne at gå fra forsiden til det mere specifikke indhold, de ønsker på dit websted (bl.a. via menuer).
  • Supplere dine menuer med tekstlinks fra en side til en anden side, dette hjælper også søgemaskinerne til at gennemgå og forstå dit websted.
  • Indsæt sitemap link i footer af forside (Oprettelse af en XML Sitemap-fil til dit websted sikrer, at søgemaskinerne opdager alle siderne på dit website).

Undgå:

  • At skabe komplekse spind af navigation links, f.eks. det at forbinde hver side på dit websted til alle andre sider.
  • At skabe lange klik ruter, for at komme til det ønskede indhold (så det tager tyve klik).
  • Udelukkende have navigation baseret på rullemenuer, billeder eller animationer.
  • At din hjemmeside mangler en ”sitemap.xml fil”, eller ”html sitemap page”.

 

  1. Tilbyd og tjenester af høj kvalitet

Interessante hjemmesider vil øge deres synlighed og anerkendelse. Oprettelse af overbevisende og brugbart indhold af høj kvalitet vil sandsynligvis have den største indflydelse på din hjemmeside mere end nogen af de andre faktorer.

  • Tænk på de ord, som en bruger kan søge efter, for at finde dit indhold, og brug denne viden når du skriver en tekst. Brugere, der kender en masse om emnet kan bruge forskellige søgeord i deres søgeforespørgsler end nogen, der er ny til emnet, de vil måske bruge en forkortelse i stedet for en længere sætning osv.
  • Skriv let læselig tekst – Brugere elsker indhold, der er velskrevet og let at følge.
  • Hold dig til emnet – Det er altid en fordel at organisere dit indhold, så de besøgende har en god fornemmelse af, hvor et emne ender og et andet begynder.
  • Bryd dit indhold op i logiske bidder eller opdelinger, som hjælper brugerne hurtigt med at finde det indhold, de ønsker.
  • Opret nyt og unikt indhold – Nyt indhold vil ikke kun holde dine eksisterende besøgende til ilden, men også bringe nye besøgende til.
  • Opret indhold primært til dine brugere, ikke til søgemaskiner.
  • Design dit websted op omkring dine besøgendes behov, samtidig med, at du sikre dit websted er let tilgængelig for søgemaskiner – dette medfører oftest til positive resultater.

Undgå:

  • At skrive sjuskede tekster med mange stavefejl og grammatiske fejl.
  • Indlejring af tekst i billeder til tekstmæssige indhold – Søgemaskiner kan ikke læse det (endnu).
  • Dumpe store mængder tekst ind på én enkelt side på varierende emner, uden afsnit eller anden layout adskillelse.
  • At have kopieret indhold, dubletter eller næsten identiske versioner af dit indhold på tværs af dit websted. Læs her mere om duplikeret indhold.
  • Indsætte mange unødvendige søgeord, kun rettet mod søgemaskiner, men er irriterende eller meningsløst for brugerne.
  • Have skjulte tekster fra brugere, men som ses af søgemaskiner (eksempelvis; hvid tekst på hvid baggrund).

 

  1. Skriv gode og passende Ankertekster

Ankertekst er den klikbare tekst, som brugere vil se som et resultat af et link og er placeret inden for anker tag <a href=”…”> </a>. Passende ankertekst fortæller brugere og Google noget om på siden du linker til. Ankertekst links på din side kan både pege på en intern eller ekstern side. I begge disse tilfælde, jo bedre din ankertekst er, jo lettere er det for brugerne at navigere og for Google at forstå hvad siden du linker til handler om.

  • Den Ankertekst du bruger til et link, skal give en grundlæggende idé om, hvad siden du linker til, handler om.
  • Skriv gerne en kort, men beskrivende tekst. Som regel et par ord eller en kort sætning.
  • Gør det nemt for brugerne at skelne mellem almindelig tekst og selve teksten i dine ankertekst links. Dit indhold bliver mindre nyttigt, hvis brugere går glip af links eller ved et uheld klikke på dem.
  • Brug gerne interne ankertekst links, da det bl.a. kan hjælpe brugeren og Google med bedre, at navigere rundt på din hjemmeside.

Undgå:

  • At lave for mange ”generiske” ankertekster som “side”, “artikel”, eller “klik her”.
  • At laver ankertekst, der er off-topic, eller ikke har nogen relation til indholdet på siden, som der linkes til.
  • At bruge sidens url i ankerteksten (Det kan dog være i orden, såfremt det er til at fremme eller henvise til en ny hjemmeside).
  • At skriv lange ankertekster, såsom en længere sætning (over 6-8 ord).
  • At lave ankertekst links, der er svære at skelne fra den almindelige tekst.
  • At bruge overdrevne søgeords-fyldte eller lange ankertekster, bare for søgemaskinernes skyld og derfor skabe unødvendige links, der ikke hjælper med brugerens navigation på hjemmesiden.

 

  1. Optimer din billeder

Billeder kan virke som et simpelt komponent på dit websted, men du kan optimere dit brug af dem. Alle billeder kan have et særskilt filnavn og “alt” attribut, som du bør drage fordel af. Dette kanBillede optimering igen hjælpe brugeren og specielt Google med at finde ud af hvad siden handler om, og hvad der er på billedet. Ligesom den kan indeksere billedet (hvis man søger efter billeder på Google, f.eks. produkt billeder).

  • Det er bedst, når beskrivelsen af billedet er kort, men beskrivende.
  • Hvis du beslutter dig for at bruge et billede som et link, så hjælper alt-tekst Google med at forstå mere om den side du linker til.
  • Suppler eventuelt din hjemmeside med en billede sitemap fil.

Undgå:

  • At bruge ”generiske” filnavne som “image1.jpg”, “pic.gif”, “1.jpg”.
  • At skrive ekstrem lange filnavne eller alt-tekst. Da det kan klasseres som SPAM.
  • At proppe en masse søgeord i alt-tekst eller kopiere og indsætte hele sætninger.
  • Kun at bruge billede links, til din sides navigation.

 

  1. Udførelse & brug af passende Heading-tags

Heading-tags (ikke at forveksle med <head> HTML-tag eller http headers) anvendes til at præsentere strukturen på siden til brugerne, som overskrifter. Samt giver det Google et indblik i hvad du synes der er det vigtigste på siden. Der er seks størrelser af H-tags, der begynder med <h1>, der er det vigtigste, og det slutter med <h6>, som er den mindst vigtige.

  • Som når du skriver artikel, da er det vigtigt at man tænker på hvad der skal stå i Headings (overskrifter), hvad der er de vigtigste elementer i teksten og få disse fremhævet via korrekte Headings.
  • Brug Headings sparsomt på tværs af siden.
  • Brug H-tags, hvor det giver mening. For mange H-tags på en side kan gøre det svært for brugerne at scanne indholdet og afgøre, hvor et emne slutter og et andet begynder.

Undgå:

  • At placere tekst i H-tags, der ikke er nyttigt for at definere strukturen/indholdet på siden.
  • At bruge H-tags, hvor andre tags som <em> og <strong> kan være mere passende.
  • Uregelmæssigt flytter fra en H-tag størrelse til en anden, uden passende sammenhæng.
  • Et overdrevent brug af H-tags på tværs af siden (En fingeregel er jo længere tekst, jo flere H-tags, dog helst ikke mere en 30 stk. på en side, da det ses som SPAM)
  • At sætte hele sidens tekst i en H-tag.
  • At bruge H-tags kun for udseende af teksten og ikke for at præsentere en struktur.

 

  1. Gør brug af Robot.txt

En “robots.txt” fil fortæller søgemaskinerne, om de kan få adgang til- og crawle dele af dit websted. Denne fil, skal have navnet “robots.txt”, og skal være placeret på roden af din hjemmeside.

  • Brug Robot.txt filen, hvis du har sider du ikke ønsker at få indekseret, f.eks. pga. manglende nytte til brugerne.
  • Brug Robot.txt filen, hvis Google må indeksere alt.
  • Brug robot.txt filen til at blokere specificerede uønskede crawlere.

Undgå:

  • Kun at bruge robots.txt til at blokere følsomme eller fortroligt materiale på hjemmesiden. Da søgemaskiner ofte stadig vil henvise til de webadresser du blokerer (viser bare URL’en, ingen titel eller uddrag), hvis der tilfældigvis er links til disse webadresser fra et andet sted på internettet (ligesom henvisningslogs). Også, ”none-compliant” eller rogue søgemaskiner, der ikke anerkender ”Robots Exclusion Standard” og derfor indekserer alligevel. Brug i stedet kryptering af indhold, eller password-beskyttelse via .htaccess, da de er mere sikre alternativer.

 

  1. Vær opmærksom på rel = “nofollow” for links

Indstilling af værdien af “rel” attribut af et link til “nofollow” vil fortælle Google, at visse links på dit websted ikke bør følges eller videregive ”PageRank” til de sider, der linkes til. For at lave et Nofollow link, da tilføjes rel = “nofollow” inde i linkets anker-tag.

  • Bekæmpelse af Spam kommentarer. Det kan i nogle tilfælde være en fordel automatisk at have en ”nofollow” atribute på bruger kommentarer (hvis disse ikke bliver gennemset inden udgivelse), da det ikke er altid, man vil associeres med- og give linkværdi til disse.
  • En anden brug af ”nofollow” er, når du skriver indhold og ønsker at henvise til en hjemmeside, men ønsker ikke at videregive linkværdi. For eksempel kan man forestille sig, at du ønsker at advare andre om websted – så du medtager linket til det i dit indhold; men du ønsker bestemt ikke, at give webstedet noget linkværdi fra din side. Dette ville være et godt tidspunkt til at bruge nofollow.

 

  1. Google søgeoptimering til Mobil

Det ser ud til verden er gået mobil, og med stadig flere mennesker, der bruger mobiltelefoner på daglig basis, da er det vigtigt at din side er mobilvenlig.

Da dette er et yderst teknisk og nyt emne, da vil jeg henvise til Google forum for Mobil optimering.

 

  1. Markedsfør din hjemmeside på den rette måde

En del af markedsføringen af din hjemmeside, vil komme via links. De fleste af de links vil blive opnået gradvist, som når folk opdager dit indhold via søgning eller andre måder, og linker til det.Google Map - Seo Service Google forstår udemærket, at du gerne vil lade andre vide om det hårde arbejde, du har lagt i dit indhold.

  • At bygge links og effektivt fremme dit nye indhold vil føre til hurtigere indeksering og opdagelse af dem, der er interesserede i samme emne.
  • Promover og brug kræfterne på de store og interessante emner du opretter.
  • Hvis du har en lokal virksomhed, så tilføj dine oplysninger til Google Places, så kan dine kunder nemmere finde din virksomhed via Google Maps og søgninger.
  • Sider der er bygget op omkring brugernes interaktion og delinger (Sociale Medier) har gjort det lettere at matche interesser og grupper af folk op med relevant indhold.
  • Chancerne er, er der en række websteder, der dækker emneområder der ligner dine. En kontakt med disse steder er normalt gavnlig for din hjemmeside. Hotte emner i din niche kan give dig yderligere ideer til indhold, så du måske kan opbygge en god samfunds ressource i din Niche.

Undgå:

  • At bruge kræfter på promovering af de ubetydelige mindre stykker indhold du opretter.
  • At spamme alle de websteder, der har forbindelse til dit emne område.
  • At købe links fra en anden side, med det formål at få ”PageRank” i stedet for trafik.
  • Som med alt andet optimering, da vil ekstrem linkbuilding via overdrevent brug af ”link schemes” have den modsatte effekt.

 

  1. Gør brug af de gratis webmaster tools

Større søgemaskiner, herunder Google, giver gratis værktøjer til webmastere. Googles webmasterværktøjer giver webmastere mulighed for at se, hvordan Google interagerer med deres hjemmesider og få nyttige oplysninger fra Google om deres site.

  • Brug af Webmasterværktøjer vil ikke hjælpe din hjemmeside til særbehandling; men det kan hjælpe dig med at identificere problemer, der, hvis det behandles, kan hjælpe din hjemmeside søgeresultaterne.

 

Info

Du kan finde mere information om Google Søgeoptimering i Googles Guidelines.

Læs også denne artikel “Google Rank Faktorer“, der fortæller om ca. 200 faktorer der har indflydelse på din placering på Google.

 

Kilder: Google “Search Engine Optimization Starter Guide“.

 

 

Skriv en kommentar