Links, dvs. indgående links til ens hjemmeside har mange navne. Men det at opnå eller skabe links kaldes populært for Linkbuilding.

Linkbuilding fik for nogle år tilbage et dårligt ry (og har det for så vidt stadig i dag), da mange hjemmeside ejere pludselig fik et chok – da deres hjemmesider faldt langt tilbage på deres placeringer på Google. Dette fald i placeringer skyldtes nemlig primært dårlige links skabt af ”Black Hat” SEO Firmaer. Mange af disse links kom fra de samme link kilder, entydige lavt rangerede blog kommentarer og malware sider, og gav siden en meget entydig og ikke naturlig linkprofil.

Forståelse af korrekt linkbuilding

Efter deklasseringerne af de mange sider, da gik mange hjemmeside ejere pludselig over i det modsatte hjørne – og vil i dag ofte kun have højtrangerede autoritative links, samt links udelukkende fra deres egen Niche – Da de er bange for at blive deklasseret pga. dårlige links, men er der en grund til at være så bange for links? Svaret er kort sagt nej! Man skal ikke være bange for links fra lavere autoritative sider, eller fra sider udenfor sin niche, ej heller for artikeldatabaser eller linkkataloger.

Mange tror fejlagtigt, at man kun skal have links fra højt autoritative sider, samt Niche sider – og man begår den fejl, at man igen bliver meget ensrettet – og får en ikke helt naturlig linkprofil sammensat.

En naturlig linkprofil

Selvfølgelig er gode autoritære links & niche links guld værd, men dette skaber i sig selv ikke en naturlig linkprofil.

En naturlig linkprofil skabes af links fra samarbejdspartnere, outreach, sociale medier, omtale, blogs, kommentarer, artikler, firmasider inkl. linkkataloger. Du skal ikke være bange for at få et link fra en “mindre god side”, bare siden ikke er en Spam/Malware side, så vil det ikke skade dig at få linket. Det handler om at få links fra alle kilder.

Det handler om at få links fra alle kilder. Som Rand Fishkin fortalte i en Whiteboard Friday; “If you can get a link. What are you waiting for – Get the link!!”

Selve link typen, bør også differenceres, dvs. der kan være tale om direkte link (dofollow), og indirekte links (Nofollow ), billede links, billede ankertekst links, ankertekst links. Ved ankertekst links, da er det også en god idé at differencere en smule med ankerteksten, så denne ikke bare er ens hver gang.

En anden god måde på at få en god Linkprofil, er at få skrevet nogle artikler/indlæg med fokus på ”longtail keywords” ankertekst links. Dette er søgeord, der er en længere sætning, f.eks. sætningen ”en naturlig linkprofil” kan være et longtail keyword.

Hvis du har lidt forstand på Linkbuilding og SEO, da vil du også vide, at det er den korrekte sammensætning af det hele, dvs. din On-Page SEO og Linkbuildingen, der gør at din side klarer sig godt. Dog vil jeg ikke komme nærmere ind på dette i denne artikel.

Korrekt Linkbuilding

Som beskrevet overfor, så er det at opnå links – og derfra at få en naturlig linkprofil, en lang og tidskrævende proces. Det kræver tid, undersøgelse af søgeord i samspil med din on-page SEO. Hvis du er virksomheds- eller/og webshop ejer, så skal du nøje overveje om du skal bruge din egen tid på Linkbuilding eller få et SEO firma til at hjælpe dig. Hvis du vælger et godt SEO firma til at hjælpe dig med Linkbuildingen, så er du sikker på at det bliver gjort korrekt, og du skal ikke bruge din egen sparsomme tid på noget, du måske ikke ved nok om.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *