Hvis du tænker på at starte en webshop- eller du er måske allerede i gang? Da er ens prioritet ofte 100% fokuseret på, at få gode leverandør kontrakter på plads og lignende, dette er sådan set også fint. Det jeg vil pointere er, sådan set bare det; At det er yderst vigtigt at ens prioriteter er helt klare fra start, ellers bliver man ofte skuffet over udfaldet.

Derfor vil jeg ud fra tidligere erfaringer fra nogle opstarts cases, komme ind på nogle elementer, som folk negligere i opstarts-fasen, på den måde går du ikke i samme fælde som mange andre. Har du lignende erfaringer, eller flere tips, så kommenter gerne på artiklen.

 

Vælg det rigtige Domænenavn

For det første, inden opstart af webshop, da skal du vælge et godt navn til webshoppen– husk at tjekke om domænet er ledigt, og få det så købt. Hvis du kun vil sælge til Danmark, så køb ”.dk” domænet, hvis du har i sinde at sælge til udlandet, så køb også ”.com” domænet, også selvom du først vil sælge til udlandet om 5 år.

Få eventuelt dit firmanavn eller webshop-navn varemærkebeskyttet, så du undgår at andre sylter på dit navn, hvis det bliver en succes. Varemærkebeskyttelsen i Danmark koster kun fra kr.2.350,- (pr. 2016).

 

Vælg den rigtige webshop

Der findes et utal af webshop systemer, der alle har fordele og ulemper, derfor kan det være svært at vælge det rigtige. Spring derfor ikke bare ud i det første og bedste tilbud en webshop-sælger har til dig, du skal først og fremmest gøre dig nogle grundige overvejelser inden.

Prøv først at finde ud af hvilke elementer du har brug for på din webshop, det kan være alt fra design, bestillings flow, nyhedsbrev, tilbud pop-up, e-mail, sociale medier integration, GLS integration osv. Find eventuelt nogle webshops, der har elementer, som du gerne vil have, disse kan du henvise til, når du får fat i et web-design bureau.

Overvej hvor meget du selv skal/vil kunne ændre inde i webshop, altså hvor brugervenlig platformen er i forhold til din egen kunnen. Få eventuelt en aftale på plads hvori, der er gratis eller billig support.

Herefter kan du undersøge markedet for web-design bureauer ved at søge efter tilbud og priser på nettet, tjek deres kundeanmeldelser, eventuelt via TrustPilot eller ved søgning på deres firmanavn.

Ved Webshop køb – Vær særlig opmærksom på

  • At prisen er rigtig, forstået på den måde; enkelte webdesign bureauer fortæller dig, at du kan få en gratis eller meget billig webshop f.eks. til kr. 5.000,- med alt inkluderet. Det lyder jo godt, men oftest skal du herefter betale 500-1500 kr. eller lignende i månedligt abonnement, der løber i 1 eller flere år. Gå ikke i denne fælde – Et årligt webhotel burde ikke koste mere end kr. 1000 og maksimalt kr. 1500,- om året – med mindre der er support og en masse andet inkluderet i prisen.
  • At du ikke køber et SEO-Abonnement ved webdesign bureauet. Desværre oplever jeg 9 ud af 10 gange, at en kunde er blevet solgt et ”SEO Abonement” ved udbyderen af webshoppen. Web-design bureauer, har desværre ofte ikke kompetencerne, og i mange tilfælde, da laves der intet arbejde for dette – de sender ofte nogle Google analytics grafer og lign., men dette har intet med SEO at gøre. Disse abonnementer koster oftest kr. 200-400,- om måneden – og skal ses som ren profit for webbureauet. OBS! – Hvis du har gode/dårlige erfaringer med dette – så skriv gerne en kommentar til dette nederst på siden, tak.
  • Domænet og Webhotel. Sørg for, at du selv eger domænet, og det er dig der administrere adgang til webhotel. Jeg har desværre oplevet et par gange, at et webbureau begynder at true med at ”slette” webshop, fordi man ikke vil forlænge abonnement/ eller fordi kunden vil skifte til en anden leverandør.
  • On-Page SEO. Spørg ind til, hvordan de opbygger webshoppen, om det er nemt for dig som kunde, at skrive Meta Titler og Meta Beskrivelser til dine websider og produkter. Hvis du ikke har denne mulighed, så find et andet web-design bureau.

 

Søgeoptimering af Webshop

Når du har leverandører klar, produkter og webshoppen er køreklar – Så er du klar til at sælge. Desværre er der ingen kunder, da ingen kender din webshop.

Vær opmærksom på, selvom du udgiver din webshop, så er den endnu ikke på Google. Fra nogle tidligere cases jeg har haft, da tror de nye webshop/hjemmeside ejere, at så snart websiden er udgivet, så kan den ses på Google, det kan den ikke umiddelbart. Også selvom den er 100% søgeoptimeret (On-Page).

Derfor vil jeg længere nede i artiklen, forklare hvordan proceduren ofte er, og hvordan den burde være optimalt, når du laver søgeoptimering og markedsføring af webshop.

 

Kort forklaring af Søgeoptimering

Mange tror fejlagtig, at fordi de har skrevet unikke tekster, har unikt og godt indhold, gode produktbeskrivelser, og webshoppen generelt er søgeoptimeret, så er alt SEO lavet færdigt. Nej, desværre forholder det sig ikke sådan. De har kun fået lavet On-Page SEO, dvs. SEO på selve webshoppen, men de mangler hele Off-Page SEO-delen, som vel nok er den vigtigste del af SEO.

Off-Page SEO, er den del af SEO der ligger udenfor din webshop. Off-Page SEO omhandler i bund og grund, det at tilegne sig links til ens webshop. Links giver en indikation til Google om at din side er vigtig, og jo flere links jo bedre. Dog skal de tilegnede links være af en god kvalitet – dvs. ikke fra sider der af Google ses som Malware/Spam sider. Det er optimalt at have en god linkprofil, med god diversitet, dvs. mange forskellige former for links.

I SEO termologi, kaldes det at få links, for ”Linkbuilding”. Det kan være en rigtig god idé at få et godt SEO Firma til at gøre dette arbejde for dig, da de har erfaringen i at gøre dette på den mest optimale måde, i henhold til din niche og konkurrence fra andre. Med udarbejdelse af links, så bliver webshoppen også hurtigere indekseret af Google.

Herunder giver jeg to eksempler på hvordan man kan bruge sine markedsførings-kroner, med eller uden linkbuilding – Jeg har lavet eksemplerne på baggrund af de erfaringer jeg har haft med webshop ejere, og baseret på et normalt tidsforløb vedrørende indeksering.

Procedure ved udgivelse, uden Linkbuilding

  • Webshop udgives – Dag 1 & 2
    • Webshop og produkter, alt er On-Page SEO Optimeret. Webshop har 250 sider.
    • Kunden forstår ikke ”hvorfor kan jeg ikke finde min webshop på Google”?
    • Man kan kun finde webshop, hvis du kender den web-adresse (URL).
    • Webshoppen er endnu ikke indekseret (set) af Google.
  • Google indeksere – Dag 2 – 21
    • Googles Crawler kommer forbi webshop, Google indeksere ca. 1/5 af siderne.
    • Kunden kan nu finde sin webshop på Google.
    • Kunden klager dog ”jeg sælger intet endnu”.
  • Indeksering + Markedsføring – Dag 21 – 48
    • Google har stadig kun indekseret 1/5 af siderne.
    • Kunden begynder at reklamere via Facebook – og får lidt salg den vej. (Budget 2000,- pr. md.).
    • Kunden overvejer at bruge penge på Google Adwords.
    • Kunden forstår ikke ”hvorfor ligger jeg på side 8 af Google på mine nøgleord, når min side er søgeoptimeret”.
  • Indeksering + Markedsføring – Dag 48 – 180
    • Google har nu indekseret ¼ af siderne.
    • Kunden reklamerer webshoppen via Facebook. (Budget 2.000,- pr. md.).
    • Kunden reklamerer webshoppen via Google Adwords. (Budget 4.000,- pr. md.).
    • Kunden forstår stadig ikke, at hans hjemmeside stadig ligger nede omkring side 7-8 på Google.
  • Indeksering + Markedsføring – Dag 180 – 360
    • Google har stadig kun indekseret ¼ af siderne.
    • Kunden har kun begrænset budget tilbage til brug på Facebook. (Budget 1.500,- pr. md.)
    • Kunden har kun begrænset budget tilbage til brug på Google Adwords. (Budget 3.000,- pr. md.)
    • Kunden forstår stadig ikke, at hans hjemmeside stadig ligger nede omkring side 6-7 på Google.
  • Markedsføringsstop – Dag 360 –
    • Google har kun indekseret ¼ af siderne.
    • Kunden har ikke flere penge tilbage til brug på FB og Adwords.
    • Kunden forstår stadig ikke, at hans hjemmeside stadig ligger nede omkring side 6-7 på Google.
    • Efter stop af de dyre reklamer på FB og Adwords, sælges der stort set ingenting fra webshop, da den ingen ordentlige organiske placering har på Google.
    • Kunden har brugt over kr. 50.000,- på reklamer.
    • Kunden opgiver…

 

Procedure ved udgivelse, med Linkbuilding og korrekt markedsføring

  • Webshop udgives – Dag 1 & 2
    • Webshop og produkter, alt er On-Page SEO Optimeret. Webshop har 250 sider.
    • Kunden forstår ikke ”hvorfor kan jeg ikke finde min webshop på Google”?
    • Man kan kun finde webshop, hvis du kender den web-adresse (URL).
    • Webshoppen er endnu ikke indekseret (set) af Google.
    • 3 måneders Linkbuilding påbegyndes (Budget i alt kr. 6.525,-).
    • Der startes en én måneds Facebook Kampagne (Budget i alt kr. 2.000,-).
    • Der startes en to måneders Adwords Kampagne (Budget i alt kr. 8.000,-).
  • Google indeksere – Der sælges – Dag 2 – 21
    • Googles Crawler kommer forbi webshop, Google indeksere ca. 1/5 af siderne.
    • Kunden kan nu finde sin webshop på Google.
    • Kunden fortæller ”at han sælger fint”.
  • Indeksering + Markedsføring – Dag 21 – 48
    • Google har nu indekseret 1/4 af siderne.
    • FB Kampagne slutter efter 31 dage.
    • Kunden kan se at hans webshop nu ligger på 2. og 3. side af Google, på flere nøgleord.
  • Indeksering + Markedsføring – Dag 48 – 180
    • Google har nu indekseret 3/4 af siderne.
    • Google Adwords kampagne slutter efter 60 dage.
    • Linbuilding er afsluttet.
    • Kunden kan se at hans webshop nu ligger på 1. og 2. side af Google på flere nøgleord.
  • Indeksering + Markedsføring – Dag 180 – 360
    • Google har indekseret 4/5 af siderne.
    • Kunden kan se at hans webshop nu ligger på 1. og 2. side af Google på flere nøgleord.
    • Kunden sælger godt, da kunderne kan finde hans produkter via de organiske søgninger.
  • Indeksering + Markedsføring – Dag 360 –
    • Kunden vil gerne lidt højere op på nogle specifikke nøgleord, ligesom han har fået nogle nye produkter, som han gerne vil have søgeoptimeret til – og overvejer derfor at købe et fast SEO Abonnement med Linkbuilding, da dette helt sikkert kan give ham det sidste løft.
    • Kunden har indtil videre kun brugt samlet 16.525,- på reklamer, og de penge er tjent inde flere gange.
    • Kunden fortsætter med at bygge på succesen.

 

Konklusion

Du skal gå grundigt til værks, selv inden du har valgt webshop system, og overvej grundigt dine markedsføringsmuligheder, og specielt Linkbuilding, hvis du ønsker succes. Man skal se SEO og specielt Linkbuilding, som en investering i fremtiden, da dette er holdbart og hjælper din webshops placering og autoritet nu, og senere. Vær dog opmærksom på, at Linkbuilding og SEO tager tid, der kan nemt gå 3 til 6 måneder før det arbejde man har lavet (3-6 måneder tidligere), får fuld effekt.

Google AdWords og andre reklamer, skal lidt ses som, “at tisse i bukserne”, det virker mens det står på, men så snart kampagnen slutter, så er der intet salg. Derfor skal man altid bruge tid på ordentlig linkbuilding.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *