I dag nøjes vi ikke bare med at søge på internettet, vi finder firmaer, personer og køber flere og flere vare over internettet.
Det skyldes det uendelige udvalg af info og varer som vi kan finde på internettet, samt at vi ikke længere nødvendigvis går så meget op i om vi køber vores varer i Danmark, fra Østeuropa eller et helt tredje sted i verden.
Betydningen af Online Synlighed
Hvilken betydning har online synlighed? Jo, det har den betydning at online markedsføring af din hjemmeside kommer til at spille en stadig større og større rolle nu og i fremtiden. Det kommer også til at betyde, at hvis du ikke gør en koncentreret indsats nu, så vil mange af dine konkurrenter få et forspring, som kan være svært at indhente. Så hvorfor ikke være den der får et forspring og sørge for, at du er den der bliver forsøgt indhentet i stedet for at du skal indhente andre?
Desværre overser nogle denne betydning i de gode tider, hvor man alligevel sælger godt. Men når der pludselig bliver en ny ”finanskrise”, så er det kun de stærkeste firmaer med en god online profil der overlever – dem der også har brugt tid, penge og energi på at optimere i gode tider. Dette er vigtigt i dag, men endnu vigtigere som tiden går.
Gemmer du dig også Online? – Det er på tide du bliver synlig online.
Vejen frem er Søgeoptimering
Vejen frem til at opnå en kvalitets online markedsføring ligger i søgemaskineoptimering (SEO). Søgemaskineoptimering kan være med til at sørge for at din hjemmeside er den der kommer frem i søgninger, i stedet for din netop dine konkurrenters hjemmeside. Med tiden vil din SEO indsats tjene sig selv ind mange gange, da det vil være med til at give din hjemmeside flere besøgende, og oftest føre til et større salg eller i det mindste et større kendskab til din hjemmeside.
Søgeoptimering sker ved, at din hjemmeside bliver optimeret i forhold til de områder, hvorpå Google eller andre søgemaskiner, vil rangere din hjemmeside højt og se din hjemmeside som en kompetent side, der sikrer at kunden netop finder det han søger og efterspørger. Derudover er SEO noget som man kan få gjort af et SEO firma i Danmark for en billig og overkommelig pris. Det vil betyde, at din hjemmeside kan rangere højt på diverse søgemaskiner og dermed gøre chancen for at kunden vælger din side (vare eller service), betydeligt højere.
Søgeoptimering er en kontinuerlig proces, der både består i at have ens hjemmeside optimeret og opdateret, dette kaldes On-Page optimering, samt løbende opbygge autoritet og kendskab til dine varer eller ydelser via Linkbuilding, som også kaldes Off-Page SEO.
Hvad med Google Adwords
Mange firma ejere, spørger også til Google Adwords, i samme sætning som søgeoptimering. Google Adwords skal dog ikke ses som en del af SEO, men som en almindelig reklame (en del af en SEM Ydelse).
Google Adwords kan være et godt supplement til søgeoptimeringen, hvis din side endnu ikke ligger på 1. side af Google på dine nøgleord.
Men brug kun Google Adwords som supplement til søgeoptimeringen, da Adwords kun vises så længe du betaler, og hvis du stopper Adwords reklame kampagnen, så forsvinder din side fra Google. Husk også at Google Adwords kun vises på søgemaskinen Google, dvs. du går måske glip af op imod 20 procent søgninger fra andre søgemaskiner, og dermed går du glip af salg.
Derfor håber jeg, at jeg har fået forklaret, hvor essentielt det er at du sørger for at din hjemmeside er optimeret i forhold til online markedsføring. For det er i høj grad her slaget skal stå i fremtiden.