Hvad er AdWords? Google AdWords er Googles reklame system, hvor annoncører kan byde på bestemte søgeord, for at få deres klikbare annoncer vist i Googles søgeresultater, når der søges på disse nøgleord.
Virksomheder kan annoncere på Google ved at åbne en Google AdWords-konto.
Med en annonce på Google (via Google AdWords), så kan du få din annonce vist, f.eks. når folk søger en ”Maler” (hvis du er maler) i dit område. Det betyder flere besøgende på dit website, flere telefonopkald til din virksomhed generelt og flere kunder.
Annoncørerne skal betale for disse klik, og det er sådan Google tjener penge på søgninger.
**(jvnf. 2019 ændrede Google navnet til Google Ads istedet for Google AdWords – Red).
Virker AdWords?
Virker AdWords? Afhængig af konkurrencen på de søgeord, du byder på, og relevansen af det pågældende søgeord til de reelle konverteringer for din virksomhed, kan AdWords muligvis fungere for din virksomhed. For det meste, har vi fundet, at Google AdWords er yderst effektiv for mange typer virksomheder, så længe de ikke spilder deres penge på de forkerte søgeord, eller skrive svage, lave CTR annoncer.
Hvad koster AdWords?
Mange faktorer kan påvirke omkostningerne til AdWords-annoncering for din virksomhed.
Så hvad koster AdWords? Det er et rimeligt spørgsmål, men desværre er der ingen nem, one-size-fits-all svar. De mest almindelige (og oprørende) svar er, “Det afhænger.”
Udgifterne til AdWords afhænger af flere variable. Herunder vil jeg kort forklare, hvordan nogle enkle variabler, vil kunne påvirke din annonceudgifter:
- Google AdWords er baseret på et auktionssystem, der belønner virksomheder, der har høj kvalitets annoncekampagner med lavere omkostninger og bedre annonceplacering.
- Du kan udøve stram kontrol over, hvordan dit AdWords-budget er brugt ved hjælp af taktikker som annonceplanlægning, geografisk målretning, og enhedsmålretning.
- Den gennemsnitlige pris pr klik i Google AdWords er ofte mellem kr. 5,- til kr.12,- på søgenetværket.
- Den gennemsnitlige CPC på Displaynetværket er ofte under kr. 6,-.
- De dyreste søgeord i AdWords koster kr. 50,- eller mere per klik. Disse er generelt meget konkurrenceprægede søgeord i brancher, der har høj kunde-levetid og værdier, f.eks. forsikringer og lign.
- De store Brands og virksomheder i verden, kan nogle gange bruge op imod $50 millioner om året på søgninger betalt i AdWords.
- Den gennemsnitlige lille virksomhed ved hjælp af AdWords kan bruge fra alt imellem kr. 1.500,- til 10.000,- per måned på deres Google AdWords kampagner.
Husk, når du opretter en AdWords Kampagne; “Det er ikke antallet af klik der er det vigtigste – det vigtigste er; ”At det er de rigtige, som klikker på din annonce”.
“Det er ikke antallet af klik der er det vigtigste – det vigtigste er; ”At det er de rigtige, som klikker på din annonce”
Hvordan fungerer AdWords?
Når du har oprettet en eller flere annonce kampagner, da er din annonce kvalificeret til at blive vist på de søgeord du byder ind på. Om din annonce bliver vist på SERP* og hvor ofte, afgøres af dine bud, kvalitets-resultat og relevans vil komme i spil for.
Den aktuelle placering af din annonce bestemmes af din annonce rang (Maksimumbud gange kvalitetsresultat). Den med den højeste rang får 1. annonceposition. Din faktiske CPC vil blive bestemt af den annonce rang, af den næst højeste annonce under dig – divideret med dit kvalitets-resultat. Den eneste undtagelse fra denne regel er, når du er den eneste tilbudsgiver eller den med det laveste bud i AdWords-auktionen; så du betaler du dit maksimumbud per klik!
Når en forespørgsel/søgning er foretaget på Google, så behandler søgemaskinen anmodningen og vil herefter afgøre annonce positioner + hver annoncørs CPC.
Hvis du skal bruge hjælp til din Google Annoncer, så kan du faktisk få gratis hjælp til opsætning og support fra Google, hvis du bruger minimum 65kr. om dagen. Du er også velkommen til at kontakte Seo Service, hvis du vil have en mere grundlæggende SEM* indsats.
*Ordbog
SERP – SERP er den almindeligt benyttede betegnelse for den resultatside, der vises ved en søgning i en søgemaskine. Flertals formen SERPS benyttes også, eftersom der oftest er flere resultatsider af en søgning. En resultatside er defineret som 10 søgeresultater.
SEM – SEM står for ”Search Engine Marketing”, SEM er et bredere begreb end blot SEO. SEM indeholder både den organiske søgeoptimering (SEO), samt en målrettet markedsføring til brugere af søgemaskiner, ofte via Google Adwords, Banner annoncering eller lignende.