Nyopstartede erhvervsdrivende rammes af kontroversiel forretningspraksis
Fristet af lokkende tilbud
For eksempel, da Simon Dinesen lancerede sit firma, Simons Tennisrejser, i oktober 2022, blev han snart kontaktet af Web-Koncept, et firma specialiseret i hjemmesideløsninger for små til mellemstore virksomheder med kontorer rundt om i landet.
“- Hvis jeg siger ja inden for fire dage, får jeg et tilbud, som det nærmest vil være dumt – udtrykker de – at sige nej til“, genfortæller Dinesen. Trods fristelsen takker han flere gange nej til tilbuddet fra firmaet, insisterer han. Ikke desto mindre modtager han en uventet regning og kontrakt fra dem.
Overraskende regning
“De vil have omkring 32.000 kroner over fire betalinger”, siger Simon Dinesen. Men han er ikke alene i sin frustration over Web-Koncept.
Jeanette Thorsted, en anden erhvervsdrivende, er også blevet overrasket over en uventet høj regning. Jeanette opdagede i en Facebook-gruppe yderligere 75 utilfredse kunder. Hun udtaler, “Jeg tror, de 75 virksomheder, der er i gruppen, bare er toppen af isbjerget.“
Bekymrende tal
Statistik fra Retten i Aalborg viser, at Web-Koncept har været indblandet i hele 228 sager siden september 2017. Både Jeanette og Simon mener, at selskabet specifikt går efter nyopstartede virksomheder. “Det handler om, at de meget organiseret går efter nyopstartede firmaer”, siger Simon.
Web-Koncept hævder, at Simon accepterede en aftale telefonisk. Dette benægter Simon kraftigt og efterspørger en lydoptagelse af samtalen. Selskabet har foreløbig nægtet at udlevere den fulde optagelse.
Jeppe Rosenmejer, chefjurist i SMV Danmark, udtaler om Web-Koncept’s metoder: “Det er ikke decideret ulovligt, men det er heller ikke god skik.” Han mener, at små virksomhedsejere er nemme mål, da de ofte ikke har de nødvendige ressourcer til at beskytte sig.
For den fulde historie og yderligere detaljer, besøg TV2.
Sådan passer du bedst på – Se efter disse RØDE FLAG!
Historien er en påmindelse om, at brådne kar kan findes overalt.
Når man starter en virksomhed, kan uopfordrede opkald fra virksomheder, der tilbyder ‘for gode til at være sande’ tilbud, være fristende. Men det er værd at bemærke, at det ifølge markedsføringsreglerne i mange lande er ulovligt at kontakte forbrugere uopfordret med henblik på direkte markedsføring, medmindre forbrugeren specifikt har givet samtykke til det. Det samme gælder i mange tilfælde for erhvervsdrivende, især hvis der tidligere er blevet givet besked om, at sådan markedsføring ikke er ønsket.
Et andet særligt rødt flag er, når virksomheder tilbyder komplekse tjenester som webshops til priser, der synes for gode til at være sande, især hvis prisen er under 10.000 kr. Når et tilbud præsenteres som værende tidsbegrænset – “Kun i dag!” eller “Tilbuddet udløber om to dage!” – er det ofte en taktik designet til at presse den potentielle kunde til at træffe en hastig beslutning – Fra lidt for smarte sælgere!
En anden advarsel er, når en sælger kommer med løfter som “Vi kan gøre det meget bedre” eller “Du vil opleve en stor stigning i kunder”. Disse påstande er ofte grundløse. Sælgeren har jo ikke indsigt i din virksomheds specifikke forhold, og de kender ikke til dine aktuelle kunde- eller lead-tal. Sådanne løfter kan først gives med troværdighed, når sælgeren virkelig forstår din virksomheds situation.
Det er også vigtigt at være opmærksom på de små detaljer i enhver kontrakt eller aftale. Skjulte gebyrer kan være indeholdt i form af ikke klart definerede “ekstra gebyrer” eller “SEO-abonnementer“, som kan tilføje betydelige månedlige omkostninger. Desuden kan kontrakter, der strækker sig over lange perioder, såsom 2 eller 3 år, begrænse virksomhedsejernes fleksibilitet og låse dem fast i aftaler, der ikke tjener deres bedste interesser.
For nyopstartede virksomheder kan det være svært at navigere i det komplekse landskab af tilbud og tjenester, men det er afgørende at være på vagt og beskytte sig mod tvivlsomme forretningspraksisser.