Longtail Keywords – Stor søgeværdi

De fleste søgesætninger er longtail keywords – altså lange søgeordssætninger. Det burde ikke være en overraskelse for nogen, men det er det nok sikkert alligevel for mange. Så inden du går amok i at prøve at ranke på enkelte ord som “kviklån” eller “bredbånd” i de organiske søgninger – så tag et kig på nedenstående.

Søgninger i Google baseret på 1,4 milliarder søgninger:

1 ord: 2,8%

2 ord: 10,8%

3 ord: 21,9%

4 ord: 22,8%

5 ord: 41,7%

Det vil sige at langt de fleste søger på sætninger i Google!

Longtail keywords

Longtail Keywords – Kilde Ahrefs

 

Ofte er konkurrencen meget hård om de første pladser, specielt på enkelt eller to-ords søgeord. Derfor kan man ofte med fordel søgeoptimere mod ”longtail keywords”, som mere er længere sætninger – med med færre konkurrence – og dermed nemmere at rangere bedre på.

Med andre ord – Nu, for de af jer, der måske ikke er bekendt med dette, er der i grunden en efterspørgselskurve i søgemaskineverdenen. Masser af mennesker søger efter meget populære søgeord, f.eks. i fodbold verdenen som “Champions League” Så har vi et mindre antal mennesker, der søger efter “Champions League finaler”, men det er der nok stadig ret mange der gør, ikke? Sandsynligvis hundreder til tusinder om måneden. Så måske er der kun et par dusin søgninger om måneden for noget som “Vendsyssel FF billetpriser 2019”

I den sidste søgning, så kommer vi ind på det længere longtail søgeord, hvor der er én, to, måske tre søgninger om måneden, eller måske ikke engang. Måske er det kun nogle få søgninger om året for noget som “brugt pris retro fodboldtrøje Danmark”.

Det er nu ret svært at undersøge ”Longtail Keyword” området. Det er næsten et mysterium for os, fordi selv søgemaskinerne ikke får nok volumen til, at kunne vise det i et værktøj som AdWords eller i Bings søgekonsol. Men for mange virksomheder (og din kan være en af ​​dem), er disse nøgleord faktisk ret værdifulde.

Måden at bruge ”Longtail Keyword

Hvis der er meget hård konkurrence på din niche, da kan man med fordel begynde at optimere sin side til specifikke Longtail keywords. Hvis du har hyper-målrettede specifikke søgeordsbegreber og sætninger, kan det have en meget høj værdi for din virksomhed/webshop. Selvom, at der ikke søges en masse efter disse, måske kun et par gange om måneden, måske ikke engang det. Men når der så søges efter dem, så kommer der værdifuld og meget målrettet trafik, med en højere konverteringsrate.

Du kan lave forskellige sider målrettet til longtail keywords. Det kan være en håndfuld, et halvt dusin, eller det kan være i de små hundrede, du bestemmer. Om disse søgeords sætninger er værd at gå efter, selvom de har et meget lille antal søgeordssøgninger. Husk, at hvis vi skulle bygge 50 destinationssider, der målretter mod longtail keywrds, der kun får en eller to søgninger om måneden, kan du stadig få hundrede eller et par hundrede søgninger hvert år til dit websted, der er super værdifulde for virksomheden.

Konvertering – sandsynligvis, hvilket betyder, at vi ved, at vi vil konvertere disse søgere til købere, hvis vi kan få dem eller søgeren til at gøre hvad vi ønsker dem til på webstedet.

Kw Longtail Procent

Kw Longtail Procent – Kilder: Seomoz.org & Experian Hitwise

Hvilke ”Longtail Keywords” skal jeg optimere imod?

Du har sikkert en god idé om hvilke søgesætninger du vil optimere imod, men du ved dog ikke med sikkerhed, om der reelt er nogle søgninger på disse. Derfor kan du med fordel bruge nogle søgeords værktøjer, der vil kunne hjælpe dig med denne del.

Du kan bruge nogle søgeordsforskningsværktøjer, bare ikke AdWords selv, fordi AdWords bias er at vise dig mere kommercielle vilkår/søgninger. Hvad du skal gøre, er faktisk at finde søgeordsforskningsværktøjer, der kan vise dig søgesætninger med ”nul søgninger”, der er søgninger på disse, men bare meget få. Til dette kan du eventuelt bruge noget som Moz´s Søgeords Explorer, KeywordTool.io eller du kunne bruge Ubersuggest.

De søgeords-sætninger, som du skal se efter er dem med 0-10 søgninger, fordi de kommer til at være dem, der har meget, meget lille volumen, men potentielt en super høj værdi for din specifikke hjemmeside eller virksomhed.

 

Data kilder:

Google.com

Seomoz.org

Experian Hitwise

Ahrefs

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *