ChatGPT kan levere direkte svar hurtigt, uden at vise sider med endeløse links. Det skræmmer angiveligt Google.
ChatGPT, en AI-chatrobot udviklet af OpenAI, der gik viralt, fordi den kan give folk direkte svar på stort set alle mulige forespørgsler, har tilsyneladende alarmklokker, der ringer hos Google , ifølge en rapport fra New York Times.
En Google-direktør, som The Times talte med, men ikke nævnte hvem var, sagde, at AI-chatbots, såsom ChatGPT kunne ødelægge søgegigantens forretning, som er stærkt afhængig af annoncer fra e-handel, som du finder i Google Søgninger, de såkalte Google Ads eller Google Shopping Ads. I et notat og lydoptagelse, som The Times har fået, siger publikationen, at administrerende direktør Sundar Pichai har været i møder for at: “definere Googles AI-strategi” og har “opgraderet arbejdet i adskillige grupper i virksomheden for at reagere på den trussel, som ChatGPT udgør.”
Hvad er ChatGTP?
ChatGPT er en AI-chatbot, der bruger tilgængelige data fundet online til at give brugere direkte svar på en lang række spørgsmål. I modsætning til Google Search, som skrubber internettet for potentielle svar og giver folk links, som de selv skal læse igennem, leverer ChatGPT unikke og nye svar, der aldrig er skrevet af mennesker før. Man kan endda bede ChatGTP om at skrive et digt eller en hel novelle eller du kan spørge den om hvilke aktier, der klarer sig godt i en recession osv. Og den vil komme med de bedste svar til dig direkte. Andre AI modeller kan både male eller lave videoer, ved at du bare indtaster nogle få data inputs. Det er en helt ny verden.
Mens Google aggressivt har bygget sine egne AI-teknologier, har de været langsomme til, at frigive dem til offentligheden, af frygt for, hvordan det kan påvirke samfundet, ifølge et notat set af The Times. En del af årsagen er, at svarene er baseret på menneskeskabte data, der i øjeblikket er tilgængelige online. Det betyder, at racisme, bias og misinformation kan bløde ind i en chatbots læringsmodel og give ubehagelige svar. Det er grunden til, at Microsoft hastigt måtte tage sin AI-chatbot offline i 2016, kort efter den blev introduceret. Også Facebook Meta introducerede en chatbot, men den begyndte hurtigt at give racistiske svar.
Hvad sker der hos Google?
I øjeblikket er Google fortsat meget afhængig af sin søgevirksomhed, som tjener penge gennem annoncer og tegnede sig for næsten 80 % af sin omsætning i sidste kvartal. Da chatbots sigter mod at give svar på et hurtigt og naturligt sprog, kan det være sværere at integrere annoncer. Ikke nok med det, så kan databehandlingen, der kræves for at levere troværdige svar ved hjælp af AI kræve store puljer af data, som kan blive meget dyrere end den nuværende Google søge-model. Et estimat har, at OpenAI bruger 3 millioner dollars om måneden, og det er med ChatGPT, der stadig er i beta-version, som der stadig kræver, at folk opretter en konto, og at de lejlighedsvis går offline på grund af høj belastning. Alligevel, hvis chatbots, som Googles egen LaMDA, vinder i popularitet, kan det ikke kun dræbe skrivningen, kan det også dræbe Googles største indtjeningskilde, nemlig Google Ads.
AI er fremtiden
Uanset hvad der sker, så må vi alle snarest forvente at fremtidens AI modeller bare bliver bedre og bedre, og den vil helt sikkert begynde at ændre måden hvorpå vi søger og bruger internettet. Nogle teknologier, og virksomhedsmodeller bliver i så fald forældet, mens nye forretningsmuligheder naturligvis vil blomstre indenfor AI. Fremtiden er rykket ind og vi følger udviklingen nøje.