SEO Checkliste – Forord

I min lange karriere inden for webdesign og søgeoptimering, da støder jeg dagligt på hjemmesideejere, der tror at deres hjemmeside ER søgeoptimeret, desværre forholder det sig sjældent sådanne.

Enten mangler de basale On-Page SEO optimeringer, og ofte så mangler de alt Off-Page SEO, altså links der peger på deres side (Linkbuilding), som giver siden autoritet – og viser at siden er vigtig når søgemaskinerne crawler.

Mange kunder får lavet deres webshop eller hjemmeside ”out of the house” af et design eller webbureau, derfor mangler kunden ofte den basale og tekniske viden, der gør at de selv kan gennemskue om siden er søgeoptimeret, derfor har jeg sammenfattet denne korte SEO Checkliste, som du kan prøve at gennemgå og se om din hjemmeside reelt er søgeoptimeret. Men er du i tvivl eller mangler erfaring, så kontakt gerne et SEO Bureau, der gratis kan lave et tjek af din webshop eller hjemmeside.

Og lige en sidste ting, inden man overhovedet går i gang med denne checkliste, da er det vigtigt med en grundig analyse, af hvilke søgeord, du gerne vil findes under – Og det skal ikke være dem du tror kunderne søger efter, men dem du ved de søger efter. Find de ord, der bliver søgt mest efter (trafik) – og gerne dem med mindst konkurrence. Brug eventuelt Google´s søgeordsværktøj inde i Google Adwords til dette formål.

SEO Checkliste

1. Titel – (Meta Titel)

a. Din titel skal gerne være forskellig for hver underside. I titlen skal dit eller dine nøgleord (søgeord), gerne være inkluderet.

b. Titlen må højst være 60 tegn lang (da søgemaskiner sjældent kan vise længere titler i søgninger).


2.
Beskrivelse – (Meta Beskrivelse)

a. Din beskrivelse skal gerne være unik for hver underside, og skal gerne beskrive det der findes på siden. Dit/eller dine nøgleord skal gerne inkluderes heri.

b. Titlen må højst være 156 Tegn lang (da søgemaskiner sjældent kan vise længere titler i søgninger – enkelte kan vise 160 tegn).


3.
Headings – (Heading Tags)

a. Headings kaldes også for H1, H2, H3 og er simpelthen dine overskrifter, måden hvorpå din inkluderer disse afhænger meget af den platform din webshop eller hjemmeside er lavet på.

b. Hver side skal gerne have en eller flere Headings (overskrifter). I dine Headings, skal dit/dine nøgleord gerne være inkluderet.

c. Du må helst ikke lave flere end 30 Headings på én side, da flere end 30 styk kan ses som SPAM af søgemaskinerne.


4.
Brødtekst – (Tekst indhold)

a. Brødteksten er simpelthen indholdet af tekst på hver af dine sider. Teksten må helst ikke ”gå igen” på andre af dine undersider, dvs. hver tekst skal være unik. Ligesom du ikke må ”copy paste” fra andre sider eller tekster på nettet, da du her vil blive straffet af søgemaskinerne (Google) for ”duplicate content”.

b. Dine nøgleord skal gerne indgå i både Title, Beskrivelsen, Headings og i brødteksten.


5.
Billeder

a. Inden du uploader og indsætter dine billeder på webshoppen eller hjemmesiden, da optimer dem til net, dvs. rediger dem så de ikke fylder ret mange KB.

b. Selvfølgelig vil et side til side banner billede fylde mere end et lille billede af et produkt i webshop. Men selv de store skal helst ikke komme over 100 KB, og de små gerne under 10 KB.

c. Husk også at navngiv billedet, dette gøres enten med en Title-Tag eller Alt-Tag.

d. Navngiv gerne billedet, så det passer med indholdet på billedet, og hvis det er muligt, da navngiv det gerne efter dit nøgleord (mange søger efter billeder i stedet for tekst, derfor er dette også en meget klog ting at gøre).


6.
Sociale Medier

a. Er din side repræsenteret på de Sociale Medier? – Vigtigheden i at være repræsenteret på de sociale Medier, har Vigtigheden faktisk også en indflydelse på hvordan din side ligger på Google og andre søgemaskiner, da stor repræsentation her, vil synliggøre over for søgemaskinerne at din side er vigtig.

b. Hvis ikke, så indsæt dele knapper på webshop/hjemmesiden, såsom Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+ osv.

c. Opret eventuelt en Firma Facebook side, Google My Business side osv.


7.
Hastighed

a. Er din side hurtig eller langsom til at komme frem på skærmen? Hastigheden betyder ikke bare noget for kunden, som måske ikke har tålmodigheden til at vente på din side ”loader”, men også for Google (og andre søgemaskiner), der kan straffe din side hvis den ikke er hastigheds optimeret ordentlig.

b. Tjek din hjemmesides hastighed ved Google Speed Insights (https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/) – Her får den en scorer fra 0 til 100, hvor 100 er bedst. Din side skal helst være over 70%.

c. De mest almindelige grunde til manglende hastighed (lav scorer) er ofte for meget CMS, Javascript kode, Plugins, ikke optimerede billeder der fylder for meget, manglende cache af indhold (dette kan ofte indføres via htaccess fil), manglende Gzip komprimering. Hvis du ikke selv er i stand til dette, da kontakt dit webbureau eller et SEO Firma.


8.
Mobil Optimeret

a. Er din webside mobil optimeret? Flere og flere surfer via Mobilen eller Ipad, derfor er det vigtig at din side er Mobil Optimeret.

b. I ”Google Speed Insights” ligesom ovenfor, vil du kunne se din Mobil hastighed, og forslag til forbedringer ligesom til din ”almindelige” hjemmeside.

c. Ofte vil de samme ting, som du kan optimere mht. hastighed, også hjælpe dit ”Mobile side”.

d. En af tingende der giver plusser, er at dine Links og Knapper, er optimeret, dvs. de er store nok til at trykke på via mobilen. Hvis de er for små, kan det være svært at trykke på.


9.
Sitemap.xml, Robots.txt og canonical

a. For at hjælpe søgemaskinerne og deres ”Robots” når de crawler og indekserer din hjemmeside, da er det vigtigt at man har en Robot.txt og Sitemap.xml fil inkluderet på sin hjemmeside eller webshop.

b. En sitemap, viser din hjemmesides linkoversigt. Lav gerne et link til din Sitemap i bunden på din side og alle undersider (i Footer). Nogle Hjemmeside platforme genererer selv en sitemap, du kan eventuelt tjekke om din side har en sitemap ved at skrive din sides url efterfulgt af sitmap.xml. For eksempel www.dinhjemmeside/sitemap.xml.

c. En Robots.txt fil hjælper ligeledes søgemaskinerne med at fortælle dem hvilke sider, de gerne må indeksere og hvis du har nogle, som du ikke synes de skal crawle og indeksere. Tjek om din side har en ved at skrive “www.dinhjemmeside.dk/sitemap.xml, da den burde ligge der.

d. Indekseres der kun én version af din side? Undgå duplicate Content og forskellige versioner af dit site ved at indsætte – Canonical tag – Læs mere om brug af Canonical tags ved Google her!

e. Er du i tvivl, så kontakt et SEO Firma, og få dem til at undersøge det for dig.


10.
Links

a. Har din hjemmeside nogle indgående links? Hvis du ikke ved dette, så har den det helt sikkert ikke. Ofte tror folk at deres side er ”færdig”, når On-Page SEO er lavet. Men det er den desværre langt fra. Indgående links til din side er vel det vigtigste ”våben” når du skal fortælle søgemaskinerne, at din side er vigtigere end konkurrentens. Da de rigtige links giver din side autoritet.

b. Tjek dine konkurrenters linkprofil, og se hvor meget der skal til for at du kommer op på siden af dem eller forbi (i kombination med On-Page SEO), snak eventuelt med en SEO Specialist.

c. At opbygge en god og solid Linkprofil er noget der tager tid, og man kan gøre en del selv, men jeg anbefaler at man kontakter et seriøst og professionelt SEO Firma eller SEO Specialist og rådfører sig.

Flere spørgsmål? Flere Tips?

Dette er min Top 10 SEO Checkliste, husk at der er mere til SEO end dette, og det ofte kræver teknisk snilde at optimere fuldstændigt.

Hvis du har spørgsmål, eller der er én eller flere ting du skal have hjælp til, så forhør dig med et SEO Firma – SEO Service, udfører gerne- og kommer gerne med et uforpligtende SEO Oplæg til forbedringer.

One thought on “SEO Checkliste

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *