SEO står for Search Engine Optimization, og kaldes på dansk både søgeordsoptimering, søgeoptimering og søgemaskineoptimering, de dækker den indsats, der bliver lagt bag at opnå maksimal synlighed og topplaceringer i Google og andre søgemaskiner, selvom det dog er Google, der er den klart mest populære søgemaskine her i Danmark.
Hvis du lever af, eller gerne vil prøve kræfter med salg online, det kan være serviceydelser, eller varer via en webshop, da er SEO den allervigtigste parameter i både opstartsfasen og fremover, da det er via gode søgeordsplaceringer, du får dine kunder.
Der er ingen tvivl om, at SEO er den mest kosteffektive online markedsførings-form, der findes, og dette skal naturligvis udnyttes så godt som overhovedet muligt.
SEO Aspekter & Arbejdet med SEO
Der findes rigtig mange forskellige aspekter af SEO, hvorfor det ikke just kan betragtes som en weekendaktivitet. Det kan ligeledes også blive svært, at stå for egen SEO, hvis man skal styre en virksomhed samtidig, da man ikke blot kan gå halvhjertet ind i søgemaskineoptimering. SEO kræver fuld dedikation og tid til, at skabe noget indhold, der rent faktisk bliver betragtet som kvalitet af søgemaskinernes indekserings robotter. Før i tiden kunne søgemaskineoptimering sagtens gøres halvhjertet, men dette er dog ikke muligt længere, da søgemaskinerne til enhver tid vil vægte kvalitet over kvantitet.
Hvis ikke du allerede har arbejdet med SEO, og har eller vil starte en webshop eller hjemmeside, så bør du sætte i gang med det samme, så det giver dig mulighed for at ramme kunderne, når de er i stødet, og derfor er klar til at svinge Dankortet. Hvis du ikke selv har arbejdet med SEO, så vil du med fordel kunne kontakte et velrenommeret SEO Firma, der kan stå for SEO.
Succes med SEO
Der er rigtig mange virksomheder, der har succes med diverse variationer af longtail-strategier, (lange søgeord), der ofte forholder sig således, at desto mere specifik en søgning man laver, desto mere interesseret er man i at købe et produkt eller en ydelse. Den måde du opbygger longtail-strategier er ofte ved et specifikt produkt, hvor du har en god SEO optimeret tekst, der selvfølgelig passer i tråden med det/de valgte longtail søgeord (longtail-keywords). Herefter opbygger du både interne og eksterne link (Linkbuilding) til netop det produkt med specifikke longtail ankertekst links.
Hvis du arbejder med SEO på korrekt vis, så kan du næsten være sikker på, at du får dine penge betalt tilbage, og højst sandsynligt nok også en meromsætning.
Når man arbejder med SEO, så handler det i høj grad også om at sikrer sin fremtid, hvorfor man bør lægge en langsigtet SEO-strategi, der garanterer, at din hjemmeside gerne bibeholde sine placeringer, når de er nået til tops. SEO er en meget nuanceret form for online markedsføring, og det er naturligvis ikke muligt at regne ud, hvordan søgemaskinerne kommer til at være opbygget i fremtiden, men der er ingen tvivl om, at der vil forekomme langt mere indblanding af sociale tjeneste såsom Facebook, Twitter og Googles eget sociale netværk, Google+, hvorfor du er nødsaget til oprette virksomheds-sider og skabe debatter, på diverse sociale netværk. Denne del er også en del af Linkbuilding, da du på disse sider laver links til din webshop, eller hjemmeside. Linkbuilding er et must for at kunne opnå gode placeringer på sine nøgleord, og her vil det anbefales at kontakte et godt SEO bureau, til at udføre denne del, da det kræver en del tid, som virksomheds-ejere ofte ikke har meget af.