Online synlighed på Google, Ipad, PC eller Mobil
Synlig på Google, Ipad, PC eller Mobil. Hvis du har en webshop eller hjemmeside, så har du nok indset hvor meget de forskellige søgemaskiner egentlig kan gøre for ens virksomhed. Og dette er uanset om det er en webshop med million-omsætning eller blot den lokale køreskole. Idag er foregår søgninger på PC, Ipad eller mobil, væk er den gamle telefonbog med de gule sider, nu sker det online. Folk bruger søgemaskinerne for, at lede efter den givne ydelser eller produkter som de gerne vil finde og købe, og dette er kan næsten være hvad som helst, det er nemlig meget nemmere bare at side hjemme og taste ind på sin PC, Ipad eller mobil, end og gå ned i byen for, at finde hvad de leder efter.
Google fokuserer mere på Mobil
Hovedsageligt er Google den klart største søgemaskine på nettet, hvorfor det er denne du skal lægge mest fokus på, hvis du har overvejet og begynde på søgemaskineoptimering af din webshop eller hjemmeside. Google er også begyndt at fokusere mere på mobil søgninger og faktisk giver de mobil optimeret hjemmesider et mobil rang boost i forhold til hjemmesider der ikke er mobil optimeret.
Du kan måske stå med spørgsmålet – “Hvordan optimerer jeg så min side til mobil?”. Ofte er nye hjemmesider idag (2018) optimeret til mobil søgninger, men spørg din hjemmeside leverandør hvis du er i tvivl om din side er mobil optimeret, eller hvis du gerne vil have en ældre hjemmeside mobil optimeret.
Søgeoptimering – Kom godt i gang
Hvis du overhovedet ikke har arbejdet med søgemaskineoptimering før, så ved du nu nok allerede, at du ikke sælger ret meget via din hjemmeside, og så er det på tide at komme i gang.
Der er en hel række ting du bør sætte dig ind i inden du begynder. Søgemaskineoptimering er ligesom en masse forskellige andre ting ikke bare noget man lige lærer i løbet af en nat, men du kan gøre dit for og få mest muligt kendskab hertil, bl.a. ved at læse på nettet omkring det. Dog skal man være varsom, da søgemaskinerne ofte ændre i måden hvorpå de indekserer hjemmesiderne (aka mobil boost), og derfor kan det ofte være en fordel at gå til et SEO bureau, der arbejder med dette til dagligt.
Du kan måske stå med spørgsmålet – “Hvordan optimerer jeg så min side til mobil?”
Et godt begynderråd er dog, at sætte dig ned og begynde og læse f eks. Googles guidelines til, hvordan man laver søgemaskineoptimering og opnår de bedste resultater. Dette er i hvert fald en god idé og samtidigt en god måde på, at få en masse ind om søgemaskineoptimering i hovedet.
Hvad er søgemaskineoptimering?
Hovedsageligt består søgemaskineoptimering af to forskellige ting, nemlig On-Page SEO og Off-Page SEO (også kaldet Linkbuilding). On-Page søgemaskineoptimering er noget af det første du skal forholde dig til eftersom, det er dette du skal vide, for at udvikle din hjemmeside optimalt. Det er nemlig vigtigt, at du sørger for at denne del er så søgemaskinevenlig som muligt. Dog er On-Page delen ikke den mest vigtige, faktisk er Off-Page delen (i samarbejde med god On-Page), den vigtigste indikator overfor Google, at din side skal have gode placeringer.
Off-Page delen af søgemaskineoptimering er egentlig blot en form for troværdighed af ens hjemmeside/webshop om man vil. Med dette menes der, at jo flere der linker til din hjemmeside jo mere troværdig virker din side overfor den givne søgemaskine og dermed stiger du i placeringer på givne søgeord. Dette kaldes som sagt også Linkbuilding.
Her er det dog vigtigt, at du følger de guidelines som den givne søgemaskine har, eftersom du kan blive straffet hårdt på dette, hvilket ville være en meget uheldig situation og stå i. En god måde og komme til, at rangere bedst muligt i de forskellige søgemaskiner er ved, at lave et godt forarbejde. Dvs. at du skal undersøge om det overhovedet er muligt, at du kan komme op på de søgninger du har tænkt dig. Er det noget du kan klare eller bør du få en professionel til det >>> Du kan her bestille eller bare få et uforpligtende SEO tilbud.
En ting er dog sikkert, hvis du gerne vil klare dig godt på online søgninger med din hjemmeside eller webshop på PC, Mobil eller Ipad, så er søgeoptimering et must.